انواع مشکلات پوستی در گربه ها (قسمت اول)

اگر گربه شما اخیرا خودش را زیاد می خاراند ممکن است به یک از انواع بیماری های پوستی مثل عفونت های پوستی، انگل های پوستی، حساسیت های پوستی ویا موارد دیگری که برای ما نیز شناخته شده است و در انسان نیز رخ می دهد دچار شده باشد. بهترین روش تشخیص این موارد، شناخت انواع مختلف آنها با توجه به تصویر هرکدام می باشد که در ادامه بیشتر در این باره خواهید دانست.

آکنه گربه ای

گربه ها هم مثل ما ممکن است جوش بزنند، این جوش ها بیشتر در چانه حیوان به وجود می آیند و از عوامل آن می توان به استرس، کوتاه نکردن مو های گربه، عکس العمل ژنتیکی بدن به دارویی که اخیرا مصرف کرده یا حتی حساسیت به ظرف آب یا غذایی پلاستیکی که برای گربه تان خریده اید، اشاره کرد. در این موارد دامپزشک بهترین تصمیم را با دارو یا شامپوی خاص می تواند بگیرد.

عفنونت های باکتریایی

عفونت های باکتریایی در بیشتر موارد به علت وجود مشکل دیگری در پوست و مو به وجود می آیند، برای مثلا آکنه یا جوش گربه ها که در پاراگراف بالا به آن اشاره کردیم، باعث آسیب پذیرتر شدن فولیکول های موی گربه می شود که ممکن است منجر به فولیکولیتیس شود، این موارد هم ممکن است نیاز به دارو و درمان خاصی داشته باشند که حتما باید توسط دامپزشک بررسی شوند. البته باید در نظر داشته باشید که عامل اصلی که باعث عفونت باکتریایی شده نیز باید شناخته و درمان گردد.

عفونت های مخمری

عامل این نوع عفونت ها قارچ های پوستی می باشد، گوش ها شایع ترین نقاط در بدن گربه ها هستند که این عقونت در آن مشاهده می شود و از علائم آن می توان به ترشحات زرد و سیاه، سرخ شدن لبه گوش ها و خارش شدید گوش ها توسط گربه اشاره کرد. عقونت مخمری در گربه ها معمولا با یک دوره درمان قارچ برطرف می شود.

درماتوفیتوز

درماتوفیتوز نوع دیگری از عفونت قارچی است که معمولا در سن زیر یک سالگی در گربه های رخ می دهد. نتیجه این بیماری ممکن است موجب به وجود آمد زخم هایی دایره ای شکل در گوش ها یا سایر اندام های گربه شود. پوست اطراف این زخم ها اقلب پوسته پوسته شده یا دچار کچلی می شود. درماتوفیتوز به شدت قابل انتقال است و ممکن است به سایر حیوانات داخل خانه و حتی انسان نیز منتقل شود. درمان این بیماری توسط دامپزشک ممکن است با دارو یا شامپو انجام گیرد.

Sporotrichosis

باز هم یک بیماری پوستی با عامل قارچ ها و بسیار نادر! اسپوروتریکوز ضاعده های کوچک و سختی تولید می کند با ترشحات مایع ای همراه می باشد. این بیماری یکی از دغدغه های پزشکی و سلامت در دنیاست چراکه قارچ های عامل آن می توانند از گربه به انسان منتقل شود و افراد با سیستم ایمنی ضعیف را درگیر سازند. گربه هایی که به این بیماری دچار می شوند باید فورا درمان شده و افرادی که با آنها در ارتباط بوده اند نیز موارد بهداشتی را رعایت کنند.

حساسیت های پوستی

گربه ها ممکن است به موارد بسیار زیادی حساسیت داشته باشند، از جمله حساسیت به آرایش، حساسیت به غذا یا دارو خاص و یا حساسیت به عوامل طبیعی مثل گرده گل ها یا گزش کک ها که همه این موارد باعث خارش های شدید سر و گرد می شود. همچنین ممکن است نشانه هایی دیگری مثل خارش گوش ها، گاز گرفتن دم یا پنجه ها نیز به علت حساسیت باشد های پوستی باشد. آلرژی پوستی می تواند باعث ریزش مو یا ایجاد زخم در هر نقطه ای از بدن حتی روی شکم شود.

دیدگاه خود را بنویسید:

فوتر سایت