مسمومیت با شکلات در سگها و گربه ها

شکلات حاوی کافئین و تئوبرومین است که در دستگاه گوارش انسان به راحتی هضم و تجزیه میشود ولی در گربه ها و سگها فرایند هضم تئوبرومین به کندی انجام میگیرد همین تاخیر در هضم باعث میشود تئوبرومین به یک ماده سمی در بدن سگها و گربه ها تبدیل شود.

در تمام شکلات ها تئوبرومین وجود دارد حتی شکلات سفید اما مقدار تئوبرومین در انواع شکلات متفاوت است مثلاً شکلات تلخ بیشترین مقدار را دارد . مقدار کمی از شکلات تلخ باعث مسمومیت شدید میشود به طور مثال حدود 25 گرم شکلات تلخ می تواند یک سگ 20 کیلویی را مسموم کند.

حتی تکه کوچکی از شکلات میتواند در سگها باعث اسهال شود و مقدار بیشتر شکلات باعث لرزش عضلات، تشنج، نامنظم شدن ضربان قلب و حتی خون ریزی داخلی و حمله ی قلبی می شود. شروع علائم مسمومیت در سگها (شروع سم سازی در بدن) با بیش فعالی شدید همراه است. پس با همه ی اینها به هیچ وجه شکلات را به عنوان تشویقی به سگهاتون ندید، انها شکلات مخصوص خودشان را دارند.

گربه ها ذاتاً علاقه ای به شکلات ندارند برای همین مسمومیت در آنها کمتر دیده میشود و علائم ان با بی نظمی ضربان قلب ، لرزش و تشنج و حتی مرگ همراه است.

زمانی که متوجه شدید سگ یا گربه ی شما شکلات خورده سریع با دامپزشکش تماس بگیرید. دامپزشک با توجه به وزن حیوان، مقدار شکلاتی که خورده و نوع شکلات، میزان مسمومیت را تشخیص می دهد.

نکته مهم بعد خوردن شکلات این است که منتظر علائم نباشید و قبل از مسمومیت اقدام کنید زیرا درمان سریع تر و کم هزینه تر خواهد بود.

دیدگاه خود را بنویسید:

فوتر سایت