پرکاری تیروئید در گربه ها (Hyperthyroidism)

پرکاری تیروئید چیست؟

پرکاری تیروئید شایع ترین اختلال غده در گربه ها است که دلیل آن ترشح بیش از حد هورمون تیروکسین(T4) از غده تیروئید است.

علائم پر کاری تیروئید در گربه ها چیست؟.
افزایش سوخت وساز بدن و افزایش اشتها، کاهش وزن، عطش بیش از حد ، افزایش ادرار ، بیش فعالی ، گرفتگی ، اسهال و افزایش ریزش مو نیز گزارش شده است. استفراغ هم در حدود 50 درصد از گربه های مبتلا دیده می شود که بخاطر افزایش هورمون تیروکسین در اندام های مختلف بدن است.

چه سنین یا نژادهایی مستعد پرکاری تیروئید هستند؟
پرکاری تیروئید ممکن است در هر نژاد گربه ، نر و ماده اتفاق بیفتد ، اما تقریباً در حیوانات مسن رخ می دهد. كمتر از 6 درصد موارد زیر 10 سال سن دارند. سن متوسط ​​شروع آن بین 12 تا 13 سال است.

چگونه پرکاری تیروئید تشخیص داده می شود؟

در اکثر موارد ، تشخیص قطعی پرکاری تیروئید براساس آزمایش خون ساده انجام می شود که سطح تیروکسین(T4) بالایی را در جریان خون نشان می دهد اما متأسفانه بین 2 تا 10 درصد گربه های مبتلا به پرکاری تیروئید سطح T4 طبیعی دارند. یک توضیح احتمالی برای این امر این است که در موارد خفیف ، سطح T4 می تواند در محدوده طبیعی و خارج از نوسان باشد. دیگر اینکه بیماری همزمان سطح هورمون T4 را در بدن سرکوب می کند و و دامپزشک را به این فکر می اندازد که وضعیت تیروئید گربه طبیعی است. از آنجا که اینها گربه های سالخورده هستند ، بیماری های هم زمان نسبتاً شایع است و تشخیص پرکاری تیروئید در این گربه ها می تواند مشکل باشد.

راه درمان پرکاری تیروئید در گربه ها چیست؟

چند راه درمان وجود دارد:

  • درمان از طریق داروهای خوراکی
  • برداشتن غده تیروئید با جراحی. پرکاری تیروئید معمولاً توسط یک تومور خوش خیم به نام آدنوم تیروئید ایجاد می شود که ممکن است یکی از غده ها یا هر دو غده تیروئید را درگیر کرده باشد. خوشبختانه ، بیشتر گربه هایی که پرکاری تیروئید دارند دارای تومورهای خوش خیم و محصور شده هستند که به راحتی از بین می روند. جراحی معمولاً منجر به درمان می شود ، اما بیهوشی در گربه های مسن که بیماری آنها ممکن است بر قلب و اعضای دیگر آنها تأثیر داشته باشد ، چالش برانگیز است.
  • ید درمانی رادیو اکتیو

دیدگاه خود را بنویسید:

فوتر سایت