انواع مشکلات پوستی در سگ ها

حساسیت های پوستی

عوامل مختلفی مثل گرده گل ها و بسیاری از محصولاتی که برای انسان های ساخته شده اند می توانند باعث حساسیت های پوستی در سگ ها شوند. از عوامل آن می توان به خارش های شدید و متداوم و سرخی پس سگ ها اشاره کرد. ممکن است با کورتون یا درمان های جدید، موقتا مشکل حل شود اما راه حل اصلی پیدا کردن منشا آلرژی می باشد.

فولیکولیت

فولیکولیت یک عفونت پوستی است که باعث ایجاد زخم ، تورم و پوسته پوسته شدن پوست سگ ها می شود. مشاهده این علائم پوستی در سگهای با موی کوتاه راحت تر است. در سگهای مو بلند ، واضح ترین علائم ممکن است ریزش مو و زخیم شدن پوست باشد. فولیکولیت معمولاً همراه با سایر مشکلات پوستی مانند جرب ، آلرژی یا جراحت ایجاد می شود. درمان ممکن است شامل آنتی بیوتیک خوراکی و پمادهای ضد باکتری یا شامپو باشد که باید توسط دامپزشک تشخیص و تجویز شود.

زخم زرد

این نوع عفونت باکتریایی بیشتر در توله سگها دیده می شود. این عفونت باعث ایجاد تاول های چرکی که ممکن است باز شوند و ترشح کنند می شود. تاول ها معمولاً در قسمت بدون موی شکم ایجاد می شوند. زرد زخم ها به ندرت جدی هستند و با یک درمان موضعی از بین می روند. اما در برخی موارد ممکن است عفونت گسترش یابد.

درماتوفیتوز

علیرغم نام آندرماتوفیتوز(RingWorm) توسط کرم ایجاد نمی شود، بلکه توسط یک قارچ که اصطلاحا بدنش از حلقه های مدور تشکیل شده است ایجاد می شود. این قارچ اغلب در سر، پنجه ها و گوش ها بروز می کنند. التهاب و پوسته پوسته شدن پوسته و همچنین ریزش مو اغلب از عوامل این بیماری هستند. توله سگهای کمتر از یک سال بیشتر در معرض ابتلا بر درماتوفیتوز هستند و عفونت می تواند به سرعت بین سگ های داخل یا صاحبان حیوانات خانگی در خانه گسترش یابد.

ریزش مو و آلوپسیا (Alopecia)

هر کسی که تجربه نگهداری سگ در خانه را دارد، می داند که موی سگ ها می ریزد. میزان طبیعی ریزش بستگی به نژاد ، فصل و محیط دارد. اما گاهی اوقات استرس ، تغذیه نامناسب یا بیماری باعث ریزش بیش از حد معمول مو در سگ ها می شود. اگر ریزش غیرطبیعی و بیش از حد مو در سگ شما بیشتر از یک هفته ادامه داشت، یا کچلی های سگه ای را بر روی نقاط مختلف پوست سگ مشاهده کردید بهتر است که برای ویزیت، حیوان را نزد دامپزشکش ببرید

گال

جرب به نوعی اختلال پوستی معروف است که با حمله انگلهای بسیار ریزی ایجاد می شود. جرب سارکوپتیک یا گال، به راحتی در میان سگ ها گسترش می یابد و همچنین می تواند به سایر افراد نیز منتقل شود، اما این انگل ها در بدن انسان زنده نمی مانند و نیاز به نگرانی برای ابتلا به آن در انسان ها وجود ندارد. از علائم درگیر شدن حیوان می توان به خارش شدید، قرمزی پوست، زخم و ریزش مو و همچنین ایجاد لکه های کچلی اشاره کرد. گوش ها ، صورت و پاهای سگ ها بیشتر تحت تأثیر گال قرار می گیرند.

کک

کک و کنه دغدغه تمام صاحبان حیوانات خانگی است. ممکن است این حشرات ریز را نبینید اما فضولات کک یا تخم کک که معمولادر مو های سگ قابل مشاهده است از علائم وجود آن در بدن سگ هستن، همچنین از سایر عوامل آن می توان به لیسیدن یا خراشیدن بیش از حد و لکه های سرخ بر روی بدن سگ اشاره کرد. حمله بیش از اندازه و شدید کک ها به بدن سگ می تواند باعث از دست دادن خون و کم خونی در سگ شود و حتی سگ شما را در معرض انگل های دیگر مانند کرم های نواری قرار دهد. درمان توسط دامپزشک با از بین بردن موضعی کک ها انجام می شود اما ضدعفونی کامل منزل و محل های نگهداری حیوان خانگی وظیفه صاحب آن است که در کنار درمان باید انجام شود.

کنه

کنه ها مانند کک ها انگل های خارجی هستند که از خون میزبان خود تغذیه می کنند. کنه ها را می توان با چشم غیر مسلح دید که بر روی پوست سگ چسبیده اند و از خون حیوان تغذیه می کند. برای جدا کردن کنه از سطح بدن حیوان بهتر است از دامپزشک کمک بگیرید اما اگر نمی توانستید حیوان را برای معاینه نزد دامپزشک ببرید، با استفاده از یک موچین و به آرامی نیش سگ را مستقیم بیرون بکشید و در نظر داشته باشید که عدم کشیدن به سمت بیرون در زاویه عمود یا تکاند دادن بیش از حد ممکن است باعث جا ماندن نیش کک در پوست سگ شما شود که این مسئله می تواند منجر به عفونت در سگ شود. کنه را به مدت چند روز در یک ظرف با مقداری الکل قرار دهید و پس از مردن آن را دور بریزید. کنه ها علاوه بر ایجاد کم خونی، می توانند بیماری و عفونت های باکتریایی بالقوه جدی را به سگ منتقل کنند. اگر در منطقه ای زندگی می کنید که وجود کنه در آن رایج است، می توانید از محصولاتی که برای جلوگیری از نفوذ کنه به بدن سگ در پت شاپ ها وجود دارد استفاده کنید.

تومور های پوستی

اگر برجسته گی را روی پوست سگ خود مشاهده کردید که به هر اندازه ای و سفت بود، در اسرع وقت به دامپزشک مراجعه کنید. تومورهای سرطانی می توانند بر روی پوست سگ ها ایجاد شوند. تنها راه برای تایید تشخیص سرطان ، نمونه برداری از تومور است. اگر توده به اندازه کافی کوچک باشد ، دامپزشک ممکن است آن را به طور کامل بردارد.

نقطه های سرخ

نقطه های سرخ که درماتیت مرطوب نیز نامیده می شوند، نواحی کوچکی هستند که قرمز و ملتهب به نظر می رسند. این نقطه ها بیشتر روی سر یا باسن یا سینه سگ دیده می شوند و اغلب در اثر لمس آن احساس گرما خواهید کرد. این نقاط ممکن است از طیف وسیعی از عوامل از جمله عفونت، آلرژی، گزش حشرات، یا لیسیدن زیاد ناشی شود

اختلالات سیستم ایمنی

در موارد نادر، ضایعات پوستی یا عفونت هایی که بهبود نمی یابند می توانند نشان دهنده یک اختلال در سیستم ایمنی بدن سگ شما باشد. یکی از شناخته شده ترین بیماری های پوستی ناشی از ضعف سیستم ایمنی بدن، لوپوس است که می تواند هم سگ وهم انسان را درگیر خود کند. لوپوس نوعی اختلال خود ایمنی است، به این معنی که سیستم ایمنی بدن اشتباها به سلولهای خود حمله می کند و آنها را از بین می برد.

اختلالات سیستم ایمنی

در موارد نادر، ضایعات پوستی یا عفونت هایی که بهبود نمی یابند می توانند نشان دهنده یک اختلال در سیستم ایمنی بدن سگ شما باشد. یکی از شناخته شده ترین بیماری های پوستی ناشی از ضعف سیستم ایمنی بدن، لوپوس است که می تواند هم سگ وهم انسان را درگیر خود کند. لوپوس نوعی اختلال خود ایمنی است، به این معنی که سیستم ایمنی بدن اشتباها به سلولهای خود حمله می کند و آنها را از بین می برد.

دیدگاه خود را بنویسید:

فوتر سایت